Przenosimy się w czasie o 3 tys. lat do starożytnego Rzymu

Jedziemy do Rzymu

Civitavecchia to duży port, z którego często zaczynają się rejsy po Morzu Śródziemnym. Jest dostępny parking przy samym porcie, gdy wyruszamy w podróż autem, ale w tym porcie korzystniej jest skorzystać z pobliskich parkingów, gdzie podwożą nas pod statek busem za darmo a koszt parkingu jest ok 30- 40 EUR mniejszy. Civitavecchia jest też pięknym miastem, ale my chcemy spędzić dzień w Rzymie- stolicy tak pięknego kraju, jakim są Włochy. Mamy czas aż do 19 godz., więc ruszamy na podbój starożytnego Rzymu. Oczywiście jak zwykle, szukamy najtańszych i najdogodniejszych dla nas opcji.

Ze statku można smiało dojść piechotą do dworca pkp, bo do odległego o ok. 70 km, Rzymu pojedziemy pociągiem. Shuttle busy- darmowe autobusy ze statku, podwożą pasażerów statku do stacji, gdzie czekają na nas spragnieni pieniędzy posiadacze busów, taksówek i autobusów, oferując wszelkiego rodzaju wycieczki do Rzymu. My jesteśmy zdecydowani na pociąg i właściwie mogliśmy iść na piechotę na stację pkp, do której mieliśmy z portu ok. 1,5 km, a autobus jechał do miejsca, w którym się znajdujemy ok. 3,5 km. Straciliśmy troszkę na czasie, ale cóż, któż to wiedział? Przynajmniej dowiaduję się wszystkich możliwości dojazdu do Rzymu. Najdroższe są wycieczki ze statku. Od lokalnych przewoźników kupimy zawsze taniej, a najtaniej będzie, gdy podróżujemy na własną rękę. Często miejscowi mówią nam inne ceny autobusów czy pociągów, by zakupić u nich wycieczkę. Najlepiej przed wyjazdem dobrze się zorientować w cenach i nie dać się nabrać, chyba, że mamy ochotę na daną wycieczkę i liczymy się z kosztami. Tak więc panowie "łapacze" oferują nam samo podwiezienie do Rzymu, tam i z powrotem za 15 EUR/os. lub wycieczkę objazdową trwającą około 5 godzin busem lub taxi za 30 EUR/os. Jadąc na taką wycieczkę autobusem zapłacimy 20 EUR/os. a gdy wynajmniejmy prywatny bus na ok. 8 osób, to za to samo zapłacimy 25 EUR/os. Autobusy z tego placu także dowożą do stacji pkp, ale to jest blisko, więc spokojnie można się przejść (20-30 minut pieszo).

Docieramy do stacji pkp i okazuje się, że podjęliśmy słuszną decyzję, gdyż pociąg w dwie strony do Rzymu kosztuje 10 EUR/os., ale czym więcej biletów kupimy, tym bilet jest tańszy. Nas jest 8 osób, więc zapłaciliśmy po 9,20 EUR/os. w dwie strony. Można także kupić bilet za 12 EUR/os., który jest całodzienny i obejmuje jazdę pociągiem do Rzymu i z powrotem plus wszystkie środki komunikacji na cały dzień w Rzymie. Czas podróży pociagu z Civitavecchii do Rzymu to ok. 40- 1,20 minut.

Zaczynamy zwiedzanie:

Jedziemy do głównej Stacji Termini ( bilet na metro kosztuje 1,50 EUR na 100 minut a 24- godzinny: 7 EUR), a stamtąd metrem linią B do stacji Colosseo. Chcemy dojechać do Koloseum i stamtąd rozpoacząć nasze zwiedzanie.

Koloseum

Koloseum (po włosku: Colosseo, po angielsku: Colosseum), czyli Amfiteatr Flawiuszów jest jednym z głównych punktów w programie zwiedzania Rzymu. Nie wyobrażam sobie być w Rzymie i nie zobaczyć tej budowli. Dlatego ten pobyt w Rzymie zaczynamy od Koloseum i starożytnej części miasta.

Koloseum w Rzymie

Koloseum to rzymski amfiteatr, który został zbudowany przed naszą erą i to jest niesamowite, że do dziś możemy go oglądać i podziwiać. Budowla ma kształt elipsy o długości 188 m, szerokości 156 m, obwodzie 524 m i wysokości 48,5 m. Widownia amfiteatru mogła pomieścić pomiędzy 45 a 50 tysięcy widzów. Odbywały się tam w przeszłości walki gladiatorów, co przyciągało niestety tłumy widzów. Wiele filmów historycznych tu nakręcono by zobrazować, jak przed laty spektakle w Koloseum wyglądały. To tutaj prawdopodobnie mordowano chrześcijan, co upamiętniono krzyżem wewnątrz budowli i dlatego również Koloseum od XVII w. jest otoczone opieką jako miejsce męczeństwa pierwszych chrześcijan. Nazwa Budowli została nadana we wczesnym średniowieczu od znajdującego się w pobliżu wielkiego posągu Nerona (z greckiego kolossos) przedstawionego jako Helios.

Wchodzimy do środka. Swoje musieliśmy wystać w kolejce, bo czy masz bilet już kupiony wcześniej, czy chcesz dopiero kupić, to są wprawdzie osobne wejścia, ale do każdego jest kolejka i nie zawsze jest krótsza do kas.

We wnątrz Koloseum

W Koloseum

Bilety do Koloseum, Forum Romanum i Palatynu

Bilet do Koloseum można sobie kupić wcześniej przez internet i tak już za 114,24 zł dostaniemy taki bilet na zwiedzanie Koloseum, Forum Romanum i Palatynu wraz z przewodnikiem. Możemy też sobie kupić sam bilet przez internet i zwiedzać we własnym zakresie. Jest on o 2 EUR droższy niż w kasie lub zakupić w kasie biletowej w Koloseum, jednak do niej przeważnie jest najdłuższa kolejka a kolejki są podzielone na różne typy: dla grup, dla osób indywidualnych, z biletem lub rezerwacją on-line. Kasy biletowe znajdziemy również na wzgórzu Palatyn przy Via San Gregorio 30 oraz na Piazza Santa Maria Nova 53 (ok 200 metrów od Koloseum). Przy kasach w Koloseum możemy także wypożyczyć audio-guide (5 EUR- bez języka polskiego- 70 minut nagrania) lub audio-video-guide (6 EUR- bez języka polskiego- 50 minut nagrania) oraz jak nam się uda, zarezerwować bilet na zwiedzanie z przewodnikiem .

Jeśli zakupiliśmy bilet przez internet to musimy wydrukowany "voucher" wziąć ze sobą i przed wejściem ustawić się w odpowiedniej kolejce. Należy też uzbroić się w cierpliwość i jednak swoje odstać. Bilet jest ważny 2 dni z rzędu, natomiast do każdej z atrakcji (Koloseum i Forum Romanum) możemy wejść tylko jeden raz.

Bilet łączony do Koloseum, Forum Romanum i Palatynu kosztuje 12 EUR/os. Bilet ulgowy (obywatele Unii Europejskiej w wieku 18-25 lat): 7 EUR/os., a wstęp wolny jest dla osób do 17 roku życia. W każdą pierwszą niedzielę każdego miesiąca mamy zwiedzanie bezpłatne.

Koloseum jest zamknięte 1 stycznia, 1 maja i 25 grudnia. Ostatnie wejście jest na godzinę przed zamknięciem, a godziny otwarcia są od 8.30 do 16.30 lub 17.00, lub 17.30, lub 19.15, w zależności od okresu. W okresie od kwietnia do końca sierpnia jest otwarte najdłużej.

Wchodząc do środka, zostajemy poddani kontroli, podobnie jak na lotnisku. Nie możemy wnieść żadnych napojów ani ostrych narzędzi.

W środku Koloseum

Mury Koloseum

Niesamowite Koloseum

Dech zapiera naprawdę, gdy się jest w środku i człowiek sobie wyobraża, co tu się działo wieki temu. Galerie, arena, podziemne korytarze, pomieszczenia dla gladiatorów, klatki dla zwierząt- to wszystko robi ogromne wrażenie i nie zauważam tu ludzi, którzy by się źle zachowywali, głośno lub niestosownie, nie widać nawet biegających dzieci. Jakoś bycie w środku jest podniosłą chwilą dla każdego i widać na twarzach ludzi skupienie, a nawet smutek. A przechadzając się wąskimi korytarzami, nie jesteśmy nawet w stanie sobie wyobrazić, co tam się działo kiedyś i ilu ludzi musiało zginąć, by ktoś inny miał z tego radość. Czasem narzekamy na nasze życie, na czasy, w których żyjemy lub miejsce, w którym mieszkamy. Tam sobie pomyślałam, że jestem szczęśliwa żyjąc tu i teraz.

Forum Romanum

Forum Romanum to najstarsze miejsce w Rzymie, które przez ponad tysiąc lat było centrum ceasarstwa rzymskiego. Otoczone jest sześcioma z siedmiu wzgórz: Kapitolem, Palatynem, Celiusem, Eskwilinem, Wiminałem i Kwirynałem. Przez trzy tysiące lat było ono niszczone, okradane, rekonstruowane, itd. W okresie świetności cesarstwa Forum Romanum rozbudowywano i wzbogacono o Świątynię Boskiego Juliusza (Templum Divii Iulii), Wenus i Romy, Wespazjana, Antonina i Faustyny oraz zbudowano łuk triumfalny cesarza Augusta, z którego dziś zostały już właściwie resztki kolumn i żadnego łuku już nie przypomina. Natomiast na terenie Forum spotykamy kilka łuków triumfalnych, które do dziś się zachowały:

Łuk Konstantyna Wielkiego

Ten łuk triumfalny został zbudowany dla uhonorowania dziesięciolecia sprawowania władzy przez cesarza Konstantyna oraz dla uczczenia jego zwycięstwa nad Maksencjuszem.

Łuk Tytusa

Ten łuk triumfalny został zbudowany przez Domicjana dla uczczenia zwycięstwa Wespazjana i Tytusa w wojnie z Żydami oraz zdobycia Jerozolimy. Łuk ma prawie 2 tys. lat.

Łuk Septymiusza Sewera

Ten łuk triumfalny (stojący na środku placu w Forum Romanum) został zbudowany w 203 roku, ku czci Septymiusza Sewera i jego synów Karakalli i Gety. Upamiętnia on zwycięstwo cesarza nad Partami.

W tym czasie także rozbudowywano Rzym i zbudowano kolejne fora cesarskie, które utworzyły z Forum Romanum w całości kompleks architektoniczny. Najbliżej Forum Romanum powstało Forum Cezara, którego inicjatorem rozbudowy był Juliusz Cezar. W okresie republikanskim Forum Romanum było centrum życia obywatelskiego i ekonomicznego.

Forum Cezara

Forum Romanum

Forum Romanum- widok z góry

Forum Romanum zostało w dużej części zniszczone w czasie zdobycia Rzymu przez Wizygotów w 410 r. Później do zniszczenia mogło też przyczynić się trzęsienie ziemi w 851 roku, a w okresie IX-X wieku Forum, jak i inne pozostałości rzymskie stanowiło kamieniołom - ludzie po prostu pozyskiwali łatwy budulec. Do XVIII wieku miejsce to służyło na wypas, a później targ bydła i nazywano je wtedy Campo Vaccino. Stąd mamy taki wygląd jak dziś. Wiele budowli się zachowało, niktóre zrekonstruowano, a wiele uległo zniszczeniu.

Forum Romanum- widok

Forum Romanum- w środku

Widok na Forum Romanum

Spacerując po Forum Romanum

Palatyn

Wzgórze Palatyn to kolebka Rzymu. Tradycja mówi, że na jego zboczu znajdowała się ponoć grota, gdzie wilczyca wykarmiła założycieli Wiecznego Miasta, Romulusa i Remusa. I to także w tym miejscu Romulus wyznaczył pierwszy zarys miasta. Na Palatynie właśnie zostały odnalezione najstarsze ślady rzymskiego osadnictwa. W czasach świetności Republiki Rzymskiej, Palatyn był ekskluzywnym miejscem, zamieszkałym przez senatorów oraz znajdowała się tutaj główna siedziba cesarza.

Palatyn widziany z boku

Dzisiaj Palatyn jest przyjemnym i malowniczym parkiem, gdzie można napawać wzrok widokiem, wyobrażając sobie czasy dawnego bogactwa. Napotykamy na wspaniały ogród Orti Farnesiani z drzewkami pomarańczowymi, pięknymi oleandrami i krzewami róż. Składa się on z wielu schodów, tarasów i alei. Jest idealnym miejscem do spaceru w upalny dzień a z kranów przy krzewach można się napić wody, która jest pitna (w całym Rzymie są rozmieszczone punkty z kranikami z pitną wodą- świetne rozwiązanie, szczególnie latem).

Z Palatynu roztacza się przepiękny widok na leżące niżej Forum Romanum. Pozostał tutaj pałac cesarski Domus Tiberiana oraz kryptotyk Nerona, czyli podziemna galeria, w której znajdują się głównie popiersia i rzeźby z czasów świetności Rzymu. Znajdziemy tu również dom Romulusa oraz cesarza Augusta i jego żony, Liwii.

Na Palatynie

CitySightseeing- Roma

W Rzymie, jak w każdej stolicy kursują także autobusy, którymi możemy zwiedzać miasto. Taką formę zwiedzania nazywamy CitySightseeing. Kupujemy jeden bilet, który jest ważny cały dzień. Możemy więc wysiadać na każdej stacji i potem sobie wsiąść oraz jechać dalej, bo one kursują przeważnie co pół godziny. W autobusie słyszymy przewodnika, który nam opowiada o miejscu, które mijamy. Jest to przeważnie w języku rodzimym, angielskim i niemieckim. I tak np wycieczka takim autobusem do Koloseum kosztuje 39 EUR/os., a trasa Best of Roma (Koloseum + Forum Romanum + Palatyn ): 47 EUR/os. Opcji jest mnóstwo i wiele firm, a na każdym rogu nas namawiają na taką formę zwiedzania. Warto wziąść sobie od nich foldery i wybrać najlepszą dla nas opcję.

Pamiątki

Pamiątki w Rzymie są najtańsze niż gdziekolwiek, gdzie byłam. Różańce (takie małe- na jedną dziesiątkę) można było nawet kupić za 0,70 EUR. Książka o Papieżu Janie Pawle II po polsku, o jego życiu, powołaniu, służbie i kanonizacji kosztowała 4 EUR, a akwarele przedstawiające Rzym spotkałam już po 1 EUR. Myślę, że tak dużo jest turystów a konkurencja ogromna, więc sprzedawcy nastawiają się w sprzedaży na ilość, ale tanie ceny mnie samą zszokowały.

Wracamy na statek

No nic, trzeba wracać na statek. Najpierw malownicza trasa pociągiem wzdłuż wybrzeża Morza Śródziemnego, następnie spacer wzdłuż morza do statku i z żalem machamy Civitavecchii na pożegnanie. Dzień był intensywny, bo zwiedzanie Koloseum, Forum Romanum i Palatynu wraz z podróżą pociągiem zajęło nam cały dzień, ale zobaczyliśmy wiele. Cofnęliśmy się o 3000 lat, więc warto było. Wiele rejsów ma w swojej trasie Civitavecchię, więc na pewno wrócimy tu po nowe wrażenia, tym razem w innych częściach Rzymu.

Miłego dnia życzę wszystkim Rejsowiczom i Italomaniakom !!!

♦ To teraz czas na Ciebie...

♦ Zostaw komentarz, jesli Ci się spodobało lub chcesz wyrazić swoje odczucia bądź wspomnienia z podobnych wyjazdów...

♦ To dla mnie bardzo ważne i motywujące do dalszych działań, wiedząc, że jesteś ze mną...

♦ Bądźmy w kontakcie: napisz do mnie, polub mnie na facebooku lub dołącz do mojej grupy Miłośnicy Rejsów...

♦ Ty dowiesz się więcej, zobaczysz mnóstwo zdjęć, inspiracji i wspomnień a mi będzie mi bardzo miło...